Saintis Israel latih ikan emas pandu kereta, ini puncanya…

Saintis Israel latih ikan emas pandu kereta, ini puncanya… saintis Israel mendapati ikan emas mampu mengemudi kenderaan jika diberi makanan dan latihan, termasuk platform sesuai.

Penemuan itu dilakukan pasukan saintis dari Universiti Ben-Gurion yang membangunkan kenderaan kendalian ikan (fish operated vehicle, FOV). Kenderaan itu dipasang sistem lidar, iaitu teknologi penderiaan jauh yang menggunakan lampu laser untuk mengumpul data lokasi kenderaan dan kedudukan ikan dalam akuarium kecil.

Saintis juga menambah sebuah komputer, kamera, motor elektrik dan roda semua arah untuk membolehkan ikan mengawal kenderaan. Saintis Shachar Givon berkata;

Apa menakjubkan, ikan tidak mengambil masa lama untuk belajar memandu. Pada mulanya, ia agak keliru dan tidak tahu apa sedang berlaku. Namun, ia cepat sedar ada kolerasi antara pergerakannya (ikan) dengan mesin yang diletakkan.”

Pasukan saintis itu kini sudah melatih enam ikan emas untuk mengendali kenderaan. Setiap ikan diberikan kira-kira 10 sesi latihan memandu, dan ganjaran berupa makanan akan diberi kepada ikan yang mencapai sasaran ditetapkan.

Saintis Israel latih ikan emas pandu kereta, ini puncanya...

Kajian juga mendapati ada beberapa ikan emas mampu memandu lebih baik berbanding ikan lain.

Profesor Biologi dan Saintis Neurologi, Ronen Segev berkata;

Sesetengah ikan menunjukkan kecemerlangan dan ada ikan mempamerkan kemampuan kawalan kenderaan, tetapi masih tidak cekap memandu.”

Kenapa Latih Ikan Pandu Kenderaan?

Saintis Israel latih ikan emas pandu kereta, ini puncanya...
Saintis mendakwa ikan memiliki keupayaan kognitif untuk bergerak luar habitat asal (air).
Membantu meluaskan pengetahuan saintifik mengenai skil navigasi penting haiwan.
Kita manusia mengganggap diri amat istimewa dan ramai menganggap ikan sebagai haiwan primitif, tetapi itu sebenarnya tidak tepat. Ada makhluk lain (termasuk ikan) yang amat penting dan cukup bijak,” kata Segev.

Antara haiwan lain yang pernah dilatih memandu kenderaan ialah anjing, tikus dan kucing.

BACA JUGA: Identiti Hakim didakwa ‘berbogel’ akhirnya terbongkar, bakal dedah pemfitnah dirinya
Doktor ini hairan kes kematian akibat keradangan jantung makin meningkat ketara
Misteri imej pondok di bulan akhirnya berjaya dibongkar

Artikel ini disiarkan pada 13/01/2022

COMMENTS

Wordpress (0)