Pegawai Bank buat kerja terpaling ‘clean’ curi duit, staf lain tak tahu dia dah jutawan

Pegawai Bank buat kerja terpaling clean curi duit staf lain tak tahu dia dah jutawan

Pegawai Bank buat kerja terpaling ‘clean’ curi duit, staf lain tak tahu dia dah jutawan. “Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit,” itulah pepatah Melayu yang selalu orang tua guna untuk menggalakkan kita menabung. Kalau hari-hari simpan 10 ringgit, tunggu 10 tahun dah boleh beli Perodua Axia SE Edition sebijik.

Tapi bagi seorang rakyat Malaysia ni, dia guna prinsip yang sama tapi bukan dengan menabung duit sendiri, tapi dengan menabung duit orang lain. Kisah ini berlaku pada tahun 1990 apabila ada seorang pegawai bank yang mencuri 1 sen je duit pelanggan sampai dia jadi jutawan! Macam mana dia buat?

Bank Negara Malaysia pun kena tipu dengan mamat ini
Semuanya bermula apabila Aman Shah Ahmad yang berusia 24 tahun pada ketika itu diambil bekerja di Hock Hua Bank Jalan Raja Laut, KL sebagai seorang esekutif muda dengan pendapatan kira-kira RM1800 sebulan.

Bekas pelajar jurusan perakaunan dari Institut Teknologi Mara ini merupakan seorang pekerja bank yang agak cekap sebenarnya sehinggakan dia diberi kepercayaan menguruskan akaun-akaun pelangan.

Pegawai Bank buat kerja terpaling'clean' curi duit, staf lain tak tahu dia dah jutawan

Pada mulanya memang tak ada apa yang berlaku, tetapi semuanya berubah apabila dia dihantar oleh pihak bank mengikuti kursus komputer. Kat sinilah dia mula belajar tentang selok belok perbankan komputer dan tanpa orang lain sedari dia telah membuat satu perancangan yang sangat licik sampaikan Bank Negara Malaysia pun kena tipu.

Dengan jawatan barunya sebagai sebagai Ketua Jabatan pemprosesan Sistem Pemindahan Elektronik Untuk Dana dan Sekuriti (SPEED) di Hock Hua Bank, dia telah mengemukakan arahan palsu melalui sistem tersebut dengan memperdaya pengurusan Bank Negara sendiri.

Pegawai Bank buat kerja terpaling 'clean' curi duit, staf lain tak tahu dia dah jutawan

Melalui arahan ini, dia secara senyap-senyap mengambil duit klien dan memindahkanya ke akaun Bank Bumiputra miliknya sendiri tanpa ada pihak yang sedar. Aman Shah juga telah mencipta satu program, di mana sistem ini akan mengambil 1 sen je dari setiap akaun pelanggan di Hock Hua Bank.

Satu sen! Klau 5 sen sekalipun yang hilang mesti korang tak perasan, dan kalau dah banyak sangat klien yang kena macam itu memang boleh kayalah dia. Hinggakan dalam masa beberapa tahun je dia bekerja dengan bank dah bolih songlap duit sampai RM4.01 juta!

Pegawai Bank buat kerja terpaling 'clean' curi duit, staf lain tak tahu dia dah jutawan

Beli 6 bijik kereta mewah dan selamba pergi pamerkan di Plaza Bukit Bintang
Dengan duit yang banyak tadi Aman Shah telah berhenti daripada Hock Hua Bank dan membuka syarikatnya sendiri iaitu Agensi Pengiklanan Bistro dekat Kuala Lumpur.

Bukan setakat tu je, dia juga telah membeli enam bijik kereta mewah iaitu Lamborghini Countach bernilai RM1.3 juta, Mercedes Benz 300SL (RM502, 000), Mercedes Benz 300E (RM192, 000), Porsche 928 S4 (RM638, 000), Porsche Carrera (RM350, 000) dan BMW 329i (RM68, 000).

Lamborghini Countach dan Porsche Carrera ini tiba di Malaysia melalui penghantaran khas menggunakan kapal terbang dari London, manakala BMW 329i adalah kereta terpakai. Aman Shah meletakkan kereta-kerata mewah yang dia miliki di pusat pameran dekat Plaza Bukit Bintang dan akan mengambilnya bila dia terasa nak pakai je.

Semua kereta mewah ni pula dia beli secara tunai dengan tiga daripadanya tidak didaftarkan dan tidak dibayar cukai import, manakala dua lagi didaftarkan atas namanya sendiri manakala sebuah lagi atas nama teman wanitanya.

Dengan beraninya muncul di TV3 dan menceritakan kehebatan kereta-keretanya
Kelemahan Aman Shah ialah dia lupa diri, dengan beraninya dia telah menghadiri satu program bual bicara Sekapur Sirih pada 3 Jun 1990 di TV3. Kali ini nasib tidak menyebelahinya apabila bekas pengurusnya di Hock Hua Bank kebetulan sedang tengok rancangan tu.

Memang terperanjatlah bila dia dapat tahu yang Aman Shah sekarang dah kaya raya dan memiliki banyak kereta mewah. Dia pun hairan bagaimana bekas pekerjanya dengan gaji RM1800 mampu memiliki pelbagai jenis supercar walaupun tak sampai setahun dia tinggalkan bank tersebut.

Pengurus ini tadi telah melakuan satu audit dalaman dan mendapati kira-kira RM4.01 juta telah lesap daripada pengetahuan bank. Bila pihak bank dapat tahu je pasal benda ini dorang pun dengan segera membuat laporan di Balai Polis Campbell pada 8 Jun 1990.

Inilah wajah sebenar Aman Shah Ahmad ketika dia ditangkap polis dan didakwa di mahkamah. Sumber dari carigold.com
Tak lama lepas tu pihak polis berjaya mengesan Aman Shah dan tangkapan telah dilakukan di sebuah Kondominium yang terletak di Bangsar. Ibarat pelanduk yang lupakan jerat, akhirnya Aman Shah ditangkap dan didakwa di mahkamah.

Ditangkap, tetapi tak mampu bayar ikat jamin

Pegawai Bank buat kerja terpaling 'clean' curi duit, staf lain tak tahu dia dah jutawanMelalui kenyataan daripada pengarah siasatan jenayah Bukit Aman ketika itu, Datuk Shamsuri Arshad berkata bahawa penipuan ini telah dilakukan dengan sangat teliti apabila dia berjaya memindahkan wang pelanggan bank ke dalam akaunnya selepas berjaya memecahkan kod keselamatan yang direka khas untuk sistem perbankan di Malaysia.

Akhirnya Aman Shah telah dibawah ke mahkamah dan didakwa mengikut Sekyen 420 Kanun Keseksayan yang membawa kepada 10 tahun penjara dan denda. Dia juga menghadapi empat pertuduhan menipu dengan jumlah keseluruhan mencecah RM4.01 juta.

Pegawai Bank buat kerja terpaling 'clean' curi duit, staf lain tak tahu dia dah jutawan

Yang peliknya, ketika perbicaraan berlangsung, hakim telah menetapkan ikat jamin sebanyak RM200,000 dengan dua orang penjamin tetapi dia mengakui tidak mampu untuk membayar wang jaminan tersebut.

Mungkin kerana dirinya yang tidak beringat dan suka berbelanja mewah, akhirnya dia gagal diikat jamin dan dihantar ke Penjara Pudu sehingga perbicaraan selesai. Aman Shah akhirnya telah didapati bersalah dan dihukum penjara 5 tahun di atas kesalahan pecah amanah.

Sebenarnya kisah ini agak popular sekitar tahun 1990 dahulu tetapi kami tidak tahu pula apa yang terjadi terhadap Aman Shah pada hari ini. Untuk pengetahuan korang, Bank Hock Hua ini pun dah tak ada lagi sekarang apabila ianya telah digabungkan dengan Public Bank pada tahun 2000.

BACA:

Proton Wira pegang takhta ‘Kereta Paling Banyak Dicuri’

Selfie dengan MK, Puteri Sarah bagi jawapan padu selepas digelar penyondol

‘Lega dengar wang bantuan dilarikan akan digantikan bulan depan’ – Ibu bapa

CATEGORIES