John McAfee pengasas Antivirus ditemui mati dalam penjara

John McAfee pengasas Antivirus ditemui mati dalam penjara

John McAfee, pencipta perisian antivirus McAfee, ditemui mati di sel penjara dekat Barcelona dalam kejadian bunuh diri pada 23 Jun, beberapa jam selepas mahkamah Sepanyol meluluskan ekstradisi ke Amerika Syarikat untuk menghadapi tuduhan cukai yang boleh dihukum dekad penjara , kata pihak berkuasa.

Penyokong cryptocurrency eksentrik dan penentang cukai yang sejarah masalah undang-undangnya meliputi dari Tennessee ke Amerika Tengah hingga Caribbean ditemui di penjara Brians 2 di timur laut Sepanyol. Anggota keselamatan berusaha menghidupkannya kembali, tetapi pasukan perubatan penjara akhirnya mengesahkan kematiannya, kata satu pernyataan dari pemerintah Catalan wilayah.

“Sebuah perwakilan kehakiman telah tiba untuk menyiasat penyebab kematian,” kata pernyataan itu, dan menambahkan bahawa “semuanya menunjukkan kematian dengan bunuh diri”.

Kenyataan itu tidak mengenal pasti nama McAfee tetapi mengatakan bahawa lelaki yang mati itu adalah warganegara AS berusia 75 tahun yang menunggu diekstradisi ke negaranya. Seorang pegawai kerajaan Catalan yang mengetahui kes tersebut yang tidak diberi hak untuk disebutkan namanya dalam laporan media mengesahkan kepada The Associated Press bahawa itu adalah McAfee.

Mahkamah Nasional Sepanyol pada hari Isnin memutuskan untuk mengekstradisi McAfee, 75, yang berpendapat dalam perbicaraan awal bulan ini bahawa tuduhan terhadapnya oleh pendakwa di Tennessee bermotif politik dan bahawa dia akan menghabiskan sisa hidupnya di penjara jika kembali ke Amerika Syarikat.

Keputusan pengadilan itu diumumkan pada 23 Jun dan terbuka untuk banding, dengan perintah ekstradisi akhir juga perlu mendapat persetujuan dari Kabinet Sepanyol.

Pengusaha itu ditangkap Oktober lalu di lapangan terbang antarabangsa Barcelona. Seorang hakim memerintahkan pada masa itu bahawa McAfee harus dipenjara sementara menunggu keputusan prosiding ekstradisi.

McAfee telah didakwa pada bulan yang sama di Tennessee dengan mengelak cukai setelah gagal melaporkan pendapatan dari mempromosikan cryptocurrency semasa dia melakukan kerja perundingan, membuat pertuturan bercakap dan menjual hak untuk kisah hidupnya untuk sebuah dokumentari. Tuduhan jenayah itu membawa hukuman penjara hingga 30 tahun.

Pejabat Peguam AS di Memphis enggan mengulas pada hari Rabu.

Dilahirkan di Gloucestershire di England pada tahun 1945 sebagai John David McAfee, dia memulakan McAfee Associates pada tahun 1987 dan menjalani kehidupan yang eksentrik setelah menjual sahamnya di syarikat perisian antivirus yang dinamakan sempena awal 1990-an.

McAfee dua kali membuat jangka panjang untuk presiden AS dan merupakan peserta dalam debat presiden Parti Libertarian pada tahun 2016. Dia berkecimpung dalam yoga, pesawat ultra ringan dan menghasilkan ubat-ubatan herba.

Pada bulan Julai 2019, dia dibebaskan dari tahanan di Republik Dominika setelah dia dan lima yang lain disyaki melakukan perjalanan dengan kapal layar yang membawa senjata, peluru dan peralatan berkaliber berkaliber tinggi, kata pegawai di pulau Caribbean ketika itu.

McAfee memberitahu Wired Magazine pada tahun 2012 bahawa ayahnya, seorang peminum berat dan “lelaki yang sangat tidak senang”, menembak dirinya sendiri ketika McAfee berusia 15. “Setiap hari saya bangun dengannya,” katanya kepada Wired .

Dalam wawancara dengan akhbar Britain, The Independent , McAfee mengatakan bahawa pengalamannya berada di penjara Sepanyol adalah “pengembaraan yang menarik” dan dia merancang untuk tidak kembali ke AS.

“Saya sentiasa geli dan kadang-kadang tergerak. Graffiti sahaja dapat mengisi seribu halaman thriller, ”katanya seperti dikutip. “Beberapa orang tahanan saya telah mempercayai saya sebahagian kecil hidup mereka.”

Dia juga memberitahu The Independent bahawa tahanan dan pengawal telah mengenalinya dan ada yang meminta tanda tangannya.

McAfee mengatakan bahawa titik kontak utamanya di luar penjara adalah isterinya, Janice McAfee. Catatan terakhir dari akaun Twitternya adalah retweet mesej Hari Ayah daripadanya.

“Lapan bulan yang dihabiskan John di penjara di Sepanyol sangat menyusahkan kesihatan keseluruhannya dari segi mental dan fizikal, dan juga dari segi kewangan, tetapi dia tidak terganggu untuk terus berbicara kebenaran hingga berkuasa,” katanya.

Kedutaan AS di Madrid tidak segera menanggapi permintaan untuk memberi komen.

Pembuat chip California Intel, yang membeli syarikat McAfee pada tahun 2011 dengan harga AS $ 7.68bil (RM31.95bil), untuk sementara waktu berusaha untuk memisahkan jenama itu dari pengasas kontroversialnya dengan melipatnya ke bahagian keselamatan siber yang lebih besar. Tetapi penjenamaan semula itu tidak lama, dan Intel pada tahun 2016 menjadikan unit keselamatan siber menjadi syarikat baru bernama McAfee.

Berita Penuh : https://www.thestar.com.my/tech/tech-news/2021/06/24/antivirus-pioneer-john-mcafee-found-dead-in-spanish-prison