Terkini !!! M40 juga layak dapat moratorium, tapi ini syaratnya.. – Tengku Zafrul

Terkini !!! M40 juga layak dapat moratorium, tapi ini syaratnya.. – Tengku Zafrul

Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz telah menjelaskan bahawa mereka yang berada dalam kumpulan M40 layak mendapat moratorium pinjaman semasa penutupan Covid-19.

Menteri Kewangan mengatakan ini setelah menerima banyak pertanyaan dari orang ramai mengenai apakah mereka yang berada dalam golongan berpendapatan sederhana layak untuk moratorium tiga bulan atau pengurangan pembayaran 50% selama enam bulan.

“Jawapan ringkas (adalah), ya. Sekiranya anda kehilangan pekerjaan, tidak kira sama ada anda M40 atau T20, anda layak untuk memohon moratorium, di mana ia akan disetujui secara automatik,” katanya dalam catatan Facebook.

“Sekiranya anda menghadapi pengurangan pendapatan, tidak kira sama ada anda M40 atau T20, anda juga layak menerima pengurangan ansuran bulanan.”

Katanya, bantuan dari bank dijamin untuk peminjam yang menghadapi masalah kewangan kerana wabak tersebut.

Peminjam yang tidak bekerja dari kumpulan B40, M40 dan T20, serta penerima bantuan Bantuan Prihatin Rakyat dan Bantuan Sara Hidup pemerintah, juga layak mendapat moratorium atau potongan ansuran, katanya.

Selain kumpulan ini, yang lain yang layak untuk moratorium adalah perniagaan mikro, dan perusahaan kecil dan sederhana di sektor yang tidak dibenarkan beroperasi semasa penutupan.

“Bagi peminjam yang mengalami penurunan pendapatan (baik B40, M40 atau T20), mereka dapat memperoleh pengurangan pembayaran yang sesuai, sesuai dengan pengurangan pendapatan mereka,” kata Tengku Zafrul.

“Pendekatan ini akan membolehkan peminjam membuat pilihan berdasarkan situasi dan keperluan kewangan masing-masing.”

Dia menambahkan bahawa peminjam hanya diminta untuk memilih dari pilihan yang ada dan mendapatkan bantuan pembayaran balik yang sesuai dari bank, dengan persetujuan dilakukan secara automatik.

Berita Penuh : https://www.thevibes.com/articles/news/29733/m40-eligible-for-loan-moratorium-during-lockdown-tengku-zafrul