Rezeki terpijak !!! Disebalik sampah sarap terbakar pengumpul barang terpakai temui cincin RM 24 ribu

Disebalik sampah sarap terbakar pengumpul barang terpakai temui cincin RM 24 ribu.Pengumpul barangan terpakai sangat gembira apabila menemui sebentuk cincin berlian yang kebetulan amat sepadan diacukan ke jari manisnya. Pepatah Melayu mengatakan “Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu”, itulah yang menggambarkan untung nasib dan rezeki seseorang, seperti yang berlaku kepada seorang pengumpul barang terpakai dari Indonesia ini.

Kisahnya, pengumpul barangan terpakai itu berasa sangat gembira apabila dia menemui sebentuk cincin berlian yang kebetulan juga amat sepadan diacukan ke jari manisnya.

Menurut Suara.com, Harianto yang berusia 34 tahun menemui cincin itu sejak lima tahun lalu setelah berlaku kebakaran di tempat pembuangan sampah Supit Urang di Daerah Sukun, Kota Malang, Indonesia.

Lima hari selepas tragedi, bapa kepada tiga anak itu menemui sebentuk cincin berlian bernilai 80 juta Rupiah (RM 24,000) ketika sedang mengais-ngais sampah yang separuh terbakar.

Harianto, yang pada mulanya merasakan cincin yang ditemuinya itu tidak bernilai, telah menjualnya pada keesokan hari dan menggunakan wang itu untuk membina sebuah rumah berhampiran rumah ibu bapanya.

Disebalik sampah sarap terbakar pengumpul barang terpakai temui cincin RM 24 ribu

“Ia adalah cincin berlian. Ia selebar jari manis saya dan terdapat sebutir berlian sebesar biji jagung. Keesokan harinya saya menjual cincin itu kepada Sawojajar dan saya amat terkejut apabila mendapati cincin itu berharga 80 juta Rupiah,” kata Harianto.

Harianto yang bekerja sebagai pengutip sampah selama 25 tahun menambah, setelah memiliki rumah sendiri, ia memberi keyakinan kepadanya untuk meminang teman wanitanya.

Pasangan suami isteri itu kini telah mempunyai tiga orang cahaya mata.

“Saya telah lama berteman wanita, tetapi tidak berani untuk berkahwin. Tetapi apabila saya telah mendapat rumah, saya terus melamarnya,” kata Harianto.

“Saya bersyukur kerana dapat membina rumah tangga dengan bahagia bersama kurniaan anak-anak dan ia cukup bagus untuk bekerja seperti ini walaupun ia kotor,” tambahnya.

Harianto mendedahkan dia memperolehi pendapatan antara 80,000 dan 100,000 Rupiah (RM23.42 hingga 29.27) dalam sehari.

Menurut Ketua UPT Supit Urang TPA Budi Heriyanto, pengumpul barangan terpakai sering menemui item berharga termasuk paling mengejutkan senjata api dan bayi baru lahir.

BACA:

Bukan sebab Pas kuat di Kelantan, tetapi pembangkang terlalu lemah
Panas !!! Khairy dedah jemaah umrah ada yang tidak lengkap vaksin
Saksi cirit birit, bicara kes 1MDB libatkan Najib ditangguh

Artikel ini disiarkan pada 07/01/2022

COMMENTS

Wordpress (0)