Pelik bubuk tetap masuk dalam beras walaupun dah tutup rapat, ini rupanya punca

Pelik bubuk tetap masuk dalam beras walaupun dah tutup rapat, ini rupanya punca

Pelik bubuk tetap masuk dalam beras walaupun dah tutup rapat, ini rupanya punca. Selama ini memang tertanya-tanya macam mana lah kutu beras atau bubuk ni masuk dalam bekas simpanan beras walau dah tutup rapat.Kadang-kadang belum pun lama dalam bekas dah ada bubuk.

Dikongsi oleh Naim AJ Pest yang juga seorang pest control speacialist barulah diketahui rupanya kutu beras ini memang hidup dalam beras. Penjelasan selanjutnya boleh baca info perkongsian beliau.

Macam mana bubuk ada dalam beras walaupun baru beli

Kutu beras atau Rice Weevil ni merupakan serangga di dalam kategori Stored Product Pest. Sumber makanan serangga ni adalah biji benih gandum, tepung dan beras.

Macam mana dia boleh ada dalam beras walaupon beras tu kita baru beli ?

Pelik bubuk tetap masuk dalam beras walaupun dah tutup rapat, ini rupanya punca

Serangga ni sebenarnya dia bertelur dalam beras tu sendiri. Dia akan jadikan sebutir beras kita sebagai tempat menyimpan telur dia. Caranya adalah dgn menebuk isi dalam beras tu sehingga kosong.

Bila dah sampai tempoh matang serangga ini akan keluar dari beras yang jadi tempat tinggal dia kemudian akan meneruskan hidup dengan memakan beras yang lain. Dalam masa yang sama dia akan biakkan lagi telur dalam beras yang lain.

Kalau rajin masak nasi, kutu tak sempat keluar

Sebab itu bila kita jarang masak cepatlah serangga ini keluar, yang rajin masak nasi binatang ini tak sempat keluar sebab kita dah masak beras yang ada telur sekali jadi. Dapat lah extra protein tapi takde masalah pun kalau termakan telur kutu beras ni.

Cuma kalau beras yang ada masalah kutu ini beras dia cepat hancur, kalau dimasak nasik jadi tak tahan lama dan cepat basi sebab dah tercemar atau contaminated.

Macam mana nak keluarkan kutu beras ni ?

Serangga ini dia sangat sensitif dengan suhu. Paling mudah jemur je tengah panas bawah matahari dalam 15-20 minit. Nanti kutu keluar sendiri dari beras. Pasti kan beras kita tebar atas talam ya, mudah skit dia nak lari.

Macam mana pulak cara nak cegah kutu beras ni ?

1. Letak daun Bay Leaves – daun bay leaves boleh jadi repellent pada kutu beras sebab bau yang dihasilkan.

2. Lada hitam – Biji lada hitam is highly toxic pada serangga ni. Tabur je sikit dalam bekas beras tu.

3. Vacuum pack – Simpan beras dalam vacuum pack boleh mengelakkn dari telur kutu beras menetas.

4. Simpan beras dalam freezer – yang ini jarang dibuat, tapi still berkesan sebab kutu beras sensitif juga dgn suhu sejuk. So dia tak boleh nak hidup.

Semoga bermanfaat

BACA:

Rumah rasmi PM dah jadi tempat dakwah, kali ini ulama besar Mesir pula hadir

Sambal nasi lemak tahan lama, ini rahsia peniaga rupanya

Petua nak bagi tinggi cepat paling berkesan, tak perlu ubat pun

CATEGORIES