‘Mak Cik Kiah’ akhirnya masuk hospital dengar perutusan khas……

‘Mak Cik Kiah’ akhirnya masuk hospital dengar perutusan khas……

Info terkini dikhabarkan makcik Kiah baru saja dimasukkan ke hospital akibat terkejut dan tertekan apabila diketahuinya bahawa semenjak dari bulan Mac 2020 hingga penghujung bulan Mei 2021 rupa-rupanya kerajaan PN tidak pernah ada pelan pemulihan negara untuk menangani isu kobit ni.

Kesian makcik Kiah. Mana tak masuk ke hospital, beria-ia beliau patuh dan berkorban untuk mengikuti PKP, PKPB, PKPP, PKPD dan darurat, rupa-rupanya semua dibuat tanpa perancangan yang teliti. Patutlah asyik gagal berulang kali.

Menurut makcik Kiah, “Makcik tengok pelan pemulihan tu dah macam kerja orang terdesak je, jenuh makcik fikir tentang pelan pemulihan tu! Tapi mak cik nampak macam ada yang tak kena je. Sebab pelan tu macam sengaja menyasarkan satu jangka tempoh yang terlalu jauh. Mak cik tengok macam tindakan terdesak untuk menutupi kegagalan yang sudah melebihi setahun. Setelah mendatangkan kesan yang besar terhadap kehidupan rakyat sebelum ini”.

Sambungnya lagi, “Makcik juga fikir bahawa mungkin pelan itu baru dibuat disebabkan mula rasa tekanan apabila Baginda Tuanku menitahkan agar ketua-ketua parti politik datang menghadap. Mungkin agaknya ramai ketua-ketua parti politik ni berpendapat kerajaan telah gagal menangani kes kobit ni dan dilihat bagaikan tiada pelan strategi”.

Lanjut makcik Kiah lagi, “Makcik lihat inti dalam pelan pemulihan itu juga terlalu mengambil masa yang lama. Sebab dalam situasi negara ketika ini, dari sudut makcik, ia agak tidak relevan kerana sepatutnya kerajaan merangka pelan pemulihan yang bercorak memutuskan rantaian penularan dahulu sebelum pemulihan seperti yang diadakan itu”.

“Mahu atau tidak kerajaan perlu melaksanakan total lockdown dengan SOP yang lebih ketat. Tutup kilang-kilang segera sebab kluster kilang ni sudah pun dilaporkan terjadi”.

“Dalam masa yang sama, Makcik berpendapat untuk kawal kadar NILAI AMBANG tersebut, kerajaan boleh.

Memastikan hanya yang bergejala sahaja yang akan diswab. Purata yang bergejala ini dalam sehari sekitar 5k ke 10k orang. Oleh itu kadar positif sekitar 6% ke 8% ataupun kurang 400 orang sehari sahaja. Mungkin juga boleh turun bawah 3 angka.

Kaedah swab pula mengikut standard antarabangsa, bukan guna RT PCR yang terlalu sangat sensitif ni. Hinggakan jika swab pada sesuatu objek pun boleh jadi positif.

Pesakit yang ada gejala lain seperti denggi contohnya, harus diistihar penyakit sebenarnya juga. Jangan pukul rata, sebab mak cik tengok dalam portal-portal berita atau media sosial ni, hampir semua demam denggi macam kes kobit je. Makcik hairan juga, jika hampir semua demam denggi dianggap kes kobit, kes denggi dah turun mendadak ke?

Sasarkan 4 juta orang sebulan untuk program vaksin. Dengan angka sasaran sebegini InshaAllah capaian herd immunity negara akan lebih 80% menjelang hujung tahun ini. Ini dah cukup baik untuk sebuah negara membangun yang berkepadatan rendah.

Begitulah pandangan yang telah diberikan oleh makcik Kiah sebelum dimasukkan ke wad akibat tekanan darah tinggi kerana memikirkan moratorium yang tak lulus, sewa nak dibayar tapi tak dapat nak jual nasi lemak macam biasa.

Bil api air, astro, telefon semua dah berbulan tertunggak. Kesian makcik Kiah.

Sumber :