Lupa tanya harga mee sebelum order, sekali nah sampai bil menggelupur nyawa haa…

Lupa tanya harga mee sebelum order, sekali nah sampai bil menggelupur nyawa haa… Apabila makan di luar, yang terbaik adalah sentiasa berhati-hati dan melihat menu dengan teliti.

Baru-baru ini pada 25 Februari, seorang rakyat Malaysia di Sibu pergi ke kedai kopi untuk menikmati semangkuk mi sup yang enak, lapor Sin Chew Daily .

Tanpa berfikir panjang, dia membuat pesanan untuk mee ikan dan memakannya apabila tiba.

Lupa tanya harga mee sebelum order sekali nah sampai bil menggelupur nyawa haa

Apabila dia selesai melakukannya, dia meminta untuk membayar dan sangat terkejut apabila resit menunjukkan bahawa ia adalah RM60!

Melihat jumlah yang terlalu tinggi, dia bertanya mengapa harganya begitu tinggi dan bos berkata ia adalah kerana mereka menggunakan ikan patin yang berharga RM190 sekilo.

Mendengar ini, dia membayar RM60 dan menyalahkan dirinya kerana tidak meminta harga terlebih dahulu.

Netizen terkejut dan terhibur dengan kejadian ini dan ada yang mengatakan penjual itu sememangnya bukan seorang yang jujur.

“Apa maksud awak tak tanya harga? Bukankah sepatutnya ada menu atau senarai harga di suatu tempat? Jadi jika pelanggan tidak meminta harga maka tidak mengapa untuk mengenakan harga yang keterlaluan?”

Komen:

“Oh kedai kopi! Kemudian, jika anda makan semangkuk mi ini di restoran mewah, harganya mungkin RM600! Tempat ini adalah 80% penipuan! Terdapat banyak peniaga yang tidak bertanggungjawab di mana-mana. Jadi jika anda tidak melihat harganya, anda mesti mengesahkannya dengan penjual untuk mengelakkan daripada ditipu!”

Yang lain mempersoalkan jika ikan patin benar-benar bernilai wang sebanyak itu.

“Satu pek daging ikan patin tidak sampai RM10 untuk 1kg, jadi mustahil selepas ditambah mee itu berharga RM60. 1kg daging ikan boleh digunakan untuk membuat banyak mangkuk.”

Seorang lagi netizen menjawab,

“Patin ada banyak jenis. Patin yang dinaikkan dalam negara tidak akan melebihi RM20 setiap KG. Jika ia ditemui di alam liar, 1KG boleh menelan kos sehingga ratusan dan ia bergantung kepada varieti juga. Tetapi jarang sekali perniagaan menggunakan jenis liar kerana ia mahal.”

Nah, untuk terjebak dalam situasi ini, sentiasa ingat untuk bertanya harga jika tiada menu!

Tonton:

Baca:

Meremang…lelaki tunjuk pacat penuh dekat kaki, lain pula yang netizen nampak

Kes dadah anak Vincent Tan, ini penjelasan Ayob Khan

Terperangkap di Pulau Perhentian, Fify Azmi dituduh sebilik dengan pelakon lelaki

CATEGORIES