Kanak-kanak tak sengaja calarkan kereta jiran, selit RM 31, mohon bayar ganti rugi ansur-ansur undang pujian netizen

Seorang kanak-kanak lelaki yang secara tidak sengaja merosakkan kereta milik jirannya telah menulis surat permohonan maaf

Dan meninggalkan sejumlah wang sebagai ganti rugi.

Xu, pemilik kereta bersama suaminya di Hangzhou, China, awalnya hanya mendapati beberapa calar pada kereta mereka dan tidak menganggap serius insiden tersebut.

SCROLL UNTUK ARTIKEL PENUH 👇🏻👇🏻👇🏻
SAMBUNGAN ARTIKEL 👇🏻👇🏻👇🏻

Kanak-kanak tak sengaja calarkan kereta jiran, selit RM 31, mohon bayar ganti rugi ansur-ansur undang pujian netizen

Namun, ketika mereka meninggalkan komuniti tempat tinggal mereka, seorang pengawal keselamatan menghentikan mereka dan memberikan sebuah nota beserta 50 yuan dalam surat yang diserahkan.

Surat yang ditulis tangan dan berasal dari seorang budak lelaki bernama Ye ini tertanggal 25 Oktober.

“Surat permohonan maaf: Semalam, saya tidak sengaja mencalari kereta anda dengan kayu dan saya merasa sangat bersalah. Sekarang, saya hanya memiliki 50 yuan. Berapa biaya untuk memperbaiki kereta anda? Bolehkah saya membayar dalam angsuran? Saya minta maaf, Paman,” demikian isi surat tersebut.

Menurut Xu, dia dan suaminya sangat terharu oleh kejujuran dan keberanian budak lelaki ini dalam mengakui kesalahannya, bahkan menawarkan pembayaran sebagai ganti rugi.

Pada petang hari yang sama, Xu dan suaminya bertemu dengan budak lelaki tersebut, yang ternyata adalah seorang pelajar sekolah dasar.

“Kami memberitahunya bahwa kami menerima surat permintaan maaf tersebut dengan serius. Kami juga menerima 50 yuan sebagai ganti rugi untuk merapikan kerusakan.

“Kemudian kami memberi tahu budak itu bahwa karena dia berperilaku baik dan siap bertanggung jawab atas tindakannya, dia akan mendapatkan kembali 50 yuan itu sebagai penghargaan,” kata Xu.

Kisah ini menyentuh hati banyak orang di dunia maya, yang sebagian besar memuji ketulusan hati budak lelaki ini.

BACA: Gerai peniaga rosak selepas helikopter milik ahli politik mendarat tepi padang cetus reaksi netizen