Panduan pengudaraan rumah untuk kurangkan risiko Covid-19

Panduan pengudaraan rumah untuk kurangkan risiko Covid-19

Kementerian Kesihatan dan Kementerian Sumber Manusia telah mengeluarkan panduan yang telah lama ditunggu-tunggu mengenai pengudaraan di rumah, pejabat, dan perniagaan seperti kilang untuk menurunkan risiko penularan Covid-19.

Malaysiakini menyoroti garis panduan tersebut.

Panduan umum

Garis panduan itu dibahagikan kepada empat dokumen, tetapi ada beberapa panduan umum dalam keempat-empat dokumen tersebut.

Yang pertama ialah ia menyatakan bahawa meletakkan pembersih udara mudah alih bukan satu-satunya langkah untuk meningkatkan kualiti udara dalaman.

Untuk lokasi berhawa dingin tanpa pengalihudaraan mekanikal dan penyaman udara terpusat (MVAC), pintu dan tingkap harus dibuka sekerap mungkin untuk membolehkan udara segar masuk.

Julat suhu penyaman udara yang disyorkan adalah antara 23 darjah hingga 26 darjah Celcius dengan kelembapan relatif antara 40 hingga 70 peratus.

Kipas berdiri boleh digunakan untuk meniup udara keluar dari tingkap dan pintu atau meniup udara segar masuk.

Sekiranya menggunakan kipas untuk meningkatkan pengudaraan, jangan langsung mengalirkan udara dari satu individu ke individu lain, kerana ini dapat meningkatkan risiko kemungkinan penularan virus melalui udara.

Sekiranya menggunakan kipas ekzos – seperti di tandas – jangan buka tingkap di sebelahnya untuk mengelakkan aliran udara terpintas.

panduan

Garis panduan untuk kediaman

Sesuai dengan nasihat umum, garis panduan tidak menyarankan terlalu bergantung pada penyaman udara rumah.

“Penggunaan alat penyaman udara jenis split-unit di rumah kediaman di Malaysia adalah perkara biasa.

“Walaubagaimanapun, sebenarnya ia tidak dapat memberikan kesegaran udara yang mencukupi disebabkan tidak mempunyai alat penukaran udara dan sistem penapis udaranya tidak mencukupi untuk menapis atau mematikan zarah virus di udara.

“Oleh itu, pengudaraan adalah diperlukan untuk meningkatkan kualiti,” kata garis panduan itu.

Ia juga menyatakan bahawa ketika penghawa dingin tidak digunakan, tingkap dan pintu harus dibuka sebanyak mungkin untuk pengudaraan rumah anda, terutama pada waktu pagi dan malam ketika udara luar lebih sejuk.

Bukaan kecil di tingkap semasa penyaman udara dihidupkan, juga disarankan untuk meningkatkan pengudaraan.

Garis panduan itu mengesyorkan memasang skrin jaring sekiranya nyamuk dan serangga lain menjadi kebimbangan.

Walaupun udara segar sangat disarankan, garis panduan itu, bagaimanapun, memperingatkan mereka yang tinggal di rumah pangsa, pangsapuri, dan kondominium agar tidak sering membuka tingkap yang menghadap ke rumah jiran kecuali jika perlu – seperti menjaga agar bilik tetap sejuk.

Ia juga menyarankan agar tidak menggunakan balkoni yang berdekatan dengan rumah jiran.

Ruang pengasingan rumah

Sementara itu, garis panduan tersebut juga mengandungi nasihat untuk mewujudkan ruang pengasingan bagi anggota keluarga yang sakit, disyaki atau dijangkiti Covid-19.

Dalam keadaan ini, penyaman udara tidak boleh digunakan di ruang pengasingan dan tingkap harus dibuka untuk pengudaraan semula jadi.

Sekiranya menggunakan bilik mandi bersama, penting untuk memastikan pengudaraan yang baik dengan membuka tingkap atau menggunakan kipas ekzos.

Jangan buka tingkap yang berdekatan dengan kipas ekzos yang sedang dipasang untuk mengelakkan aliran udara terpintas.

Kipas ekzos tandas – jika ada – di ruang pengasingan harus dipasang secara berterusan untuk menurunkan kemungkinan aerosol merebak ke ruang tamu utama.

Ruang bukan kediaman tanpa MVAC

Untuk ruang bukan kediaman yang berhawa dingin tanpa MVAC, seperti pejabat atau perniagaan yang lebih kecil, garis panduan itu mengesyorkan mematikan penyaman udara apabila tingkap atau pintu terbuka.

Ia mengatakan kipas ekzos di tempat seperti tandas atau dapur harus dipasang pada kapasiti maksimum.

Dalam keadaan sedemikian, kadar pengudaraan minimum yang disarankan ialah 10 liter/saat bagi setiap orang.

Sekiranya ia tidak dapat dipenuhi, maka panduan itu mengesyorkan mengurangkan bilangan orang di ruang berhawa dingin.

Ia juga mengesyorkan menggunakan pembersih udara mudah alih dengan penapis yang dapat mencapai prestasi MERV 13 atau prestasi yang lebih baik bagi kawasan umum yang mengguna pakai penghawa dingin.

Ini bagi membantu membuang zarah-zarah bawaan udara yang boleh mengandungi virus. Ia mesti digunakan sebagai langkah tambahan kepada langkah-langkah lain.

Ruang bukan kediaman dengan MVAC

Untuk ruang bukan kediaman dengan sistem MVAC, garis panduan itu mengesyorkan untuk meningkatkan pengudaraan udara segar dengan membuka peredam udara luar 100 peratus.

Ia juga menyarankan pembilasan udara sebelum dan sesudah ruang dihuni – jika sistem seperti itu tersedia.

Ia mengatakan bahawa penapis MERV 13 atau lebih tinggi harus dipertimbangkan untuk digunakan dalam sistem MVAC.

Selain pembersih udara mudah alih, garis panduan itu juga mengesyorkan penggunaan sistem pensterilan atau penyahaktifan seperti penyinaran kuman ultraviolet (UGVI), pengion, pengionan polar plasma dingin, dan ozon rekayasa berketumpatan rendah yang boleh dipasang di unit pengendalian udara atau kerja saluran.

Terdapat juga panduan yang tersedia untuk tempat awam dan kemudahan penjagaan kesihatan.

Berita Penuh : https://www.malaysiakini.com/news/583027

BACA JUGA : Kes makin naik, MP gesa Adham letak jawatan