Gempar !!! Tun M mahu Anwar jadi PM

Gempar !!! Tun M mahu Anwar jadi PM

Tun M mahu Anwar jadi PM.

Dalam “pendedahan” yang mengejutkan, Dr Mahathir Mohamad mengatakan dia ingin memberikan perdana menteri kepada Anwar Ibrahim tetapi perdana menteri saat ini melangkah untuk menolak Anwar.

Bekas perdana menteri itu mendakwa Muhyiddin Yassin menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan sehingga dia dapat menjadi perdana menteri.

Tun Mahathir berkata, Muhyiddin tahu dia tidak akan berpeluang menjadi perdana menteri sekiranya Anwar menjawat jawatan tertinggi.

Tun

 

“Muhyiddin tahu dia tidak akan pernah menjadi perdana menteri kerana saya sudah berjanji bahawa Anwar akan mengambil alih ketika saya mengundurkan diri.

“Sekiranya Anwar menjadi perdana menteri, saya tidak fikir dia akan melantik Muhyiddin sebagai timbalannya dan Muhyiddin tidak akan berpeluang memimpin negara ini,” kata Dr Mahathir kepada wartawan dalam sidang media dalam talian.

Inilah, katanya, mengapa Muhyiddin merasa dengan menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan, dia bisa menjadi perdana menteri.

Ketua Pejuang itu mengatakan Muhyiddin juga tahu bahawa Mahathir tidak mahu bekerjasama dengan Umno tetapi “dia bersedia bekerja dengan mereka”.

Oleh kerana itu, ketika Mahathir mengundurkan diri pada Februari tahun lalu, Muhyiddin “melihat ini sebagai peluang” kerana orang-orang seperti bekas perdana menteri Najib Razak atau sesiapa sahaja dari Umno tidak dapat mengaku sebagai perdana menteri.

Umno, katanya, berada di bawah kesan bahawa ia dapat memanfaatkan Muhyiddin sebagai perdana menteri untuk melarikan diri dari kes mahkamah tetapi Muhyiddin mengatakan dia tidak akan masuk campur.

“Walaupun dia tidak masuk campur dalam kes Najib, (politikus seperti) Musa Aman dan Tengku Adnan Mansor lolos,” kata Mahathir.

Dia menambahkan bahwa mereka sekarang ingin “memperbaiki Lim Guan Eng tetapi itu bergantung pada hukum.”

Mahathir mengatakan bahawa dia tidak akan masuk campur dalam kes mahkamah Lim dan ia harus ditangani mengikut undang-undang.

Pada gerakan Bendera Hitam

Mahathir juga diminta untuk mengomentari gerakan solidariti rakyat (SSR) untuk menekan Muhyiddin untuk mengundurkan diri dan mengatur tunjuk perasaan.

Mahathir mengatakan bahawa rakyat menderita dan rakyat tidak tahu di mana untuk meminta pertolongan.

“Pemerintah berminat menjadi pemerintah dan perdana menteri berminat menjadi perdana menteri,” katanya.

Di Bandar Malaysia

Mahathir mengatakan tidak betul untuk mengambil wang dan kemudian membatalkan projek raksasa itu.

“Sekiranya anda melakukan ini, orang lain mungkin tidak mahu melabur. Anda (pemerintah) membuat janji dan kemudian tidak menepati kontrak, ”tambahnya.

Baru-baru ini, diumumkan Kementerian Kewangan (MoF) dan IWH-CREC Sdn Bhd (ICSB) saling bersetuju untuk menamatkan perjanjian untuk membeli saham 60% dalam projek Bandar Malaysia di bekas pangkalan tentera udara di Sungai Besi untuk RM7.4 bilion.

Mengenai peranan Peguam Negara

Mahathir mengatakan bahawa kerajaan sekarang menganggap Peguam Negara “cukup berguna”.

Oleh kerana itu, cadangan yang meminta agar Peguam Negara hadir ke Parlimen untuk menjawab soalan dalam peraturan darurat itu sebenarnya tidak kerana dia akan menjadi pemimpin kerajaan.

Oleh kerana itu, kata Mahathir, terma dan rujukan peguam negara perlu dikaji semula kerana dia bukan sahaja jaksa tetapi juga peguam cara.

“Ada sesuatu yang tidak kena dengan terma rujukan.”

Berita Penuh : https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2021/07/21/surprise-mahathir-says-he-wanted-anwar-as-pm/

BACA JUGA : Gempar !!! Isu Gaza : Ebit Lew akan dedah bukti dalam masa terdekat