Gempar !!! Moratorium : Ingatkan automatik, rupanya ada syarat….

Gempar !!! Moratorium : Ingatkan automatik, rupanya ada syarat….

Kalau ikut terjemahan undang-undang ada dua atau sebenarnya satu golongan sahaja yang layak pohon moratorium;

Rakyat;
1) golongan B40; dan
2) rakyat yang terjejas ekoran kehilangan kerja.

Sepatutnya diletakkan perkataan atau bukan dan. Kalau diletakkan dan maka syarat nak mohon moratorium kena memenuhi syarat2 di atas.

Satu golongan lagi;

Perusahaan mikro dan IKS yang tidak dibenarkan beroperasi sepanjang tempoh PKP (ada mcm2 jenis PKP, ada total (semi) lockdown) fasa 1, ada total (semi) lockdown fasa 2 dan seterusnya.

Jadi golongan B40 yang ada gaji tetap tak layak, golongan profesional yang gaji hari tak layak dan M40 juga tidak layak.

Ya Allah, siapa yang mengurusi satu perkara umatku, lalu ia menyulitkan umat, maka persulitlah ia. Dan siapa yang mengurusi perkara umatku, lalu ia memudahkannya, maka permudahlah ia. (H.R. Muslim).

May be an image of text that says "19. Sehubungan itu, hasil perbincangan bersama Bank Negara Malaysia (BNM), industri perbankan memberi jaminan dan komitmen penuh untuk terus memberikan bantuan pembayaran balik pinjaman dan moratorium. Oleh itu, bagi semua golongan B40 dan rakyat yang terjejas ekoran kehilangan pekerjaan serta perusahaan mikro dan PKS yang tidak dibenarkan beroperasi dalam tempoh PKP, anda diberi pilihan untuk mendapatkan kelulusan moratorium secara automatik selama 3 bulan atau boleh memilih untuk mendapatkan pengurangan bayaran balik secara ansuran sebanyak 50% selama tempoh 6 bulan."

Sumber :