Gempar !!! Hishamuddin bakal PM, Azmin TPM antara cadangan plan pengunduran Muhyiddin?

Pergolakan politik semasa nampaknya memberi ruang sebebasnya untuk semua pihak mencatur kepemimpinan negara.

Berikutan pertemuan pemimpin parti politik dengan Yang di-Pertuan Agong untuk membincangkan isu pembukaan semula Parlimen dan kegagalan negara membendung wabak Covid-19, mungkin ada yang menganggap hari-hari Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri baka tiba dipenghujung.

Khabar angin juga menjadi berlebihan setelah cadangan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk MAGERAN , yang diyakini sebagai usaha untuk melihat tempoh darurat yang sepatutnya berakhir pada bulan Ogos ini berlanjutan buat selama-lamanya.

Bagaimanapun perbincangan semasa di ibu pejabat Umno di Menara Dato Onn kini merangkumi senario yang mengejutkan.

Sumber memberitahu The Vibes bahawa ahli parlimen parti itu didekati untuk menjamin Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai calon jawatan timbalan perdana menteri.

Apa yang telah disebutkan oleh wakil itu kepada anggota Umno bahawa Muhyiddin akan turun sebagai perdana menteri pada bulan-bulan mendatang, yang memungkinkan Hishammuddin mengambil alih jawatan sebagai perdana menteri kesembilan negara itu.

Walaupun ramai yang dapat menerima Hishammuddin sebagai perdana menteri ketiga negara selepas pilihan raya umum 2018 yang menyaksikan Barisan Nasional dikalahkan buat pertama kalinya, senario lain mungkin lebih sukar untuk diterima oleh anggota Umno: Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sebagai timbalan perdana menteri.

“Ahli Parlimen Umno mungkin tidak bersedia menerima Azmin,” kata sumber.

Cara menangani ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sebagai menteri perdagangan dan industri antarabangsa semasa pandemik Covid-19 telah dikritik, tetapi dia membawa sekurang-kurangnya 11 anggota Parlimen.

Azmin, yang dilihat sebagai salah satu arkitek utama kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan tahun lalu, dilihat sebagai faktor pemecah belah.

Cadangan pelantikan Hishammuddin yang memang mengejutkan. Hal ini berikutan menteri luar itu tidak memegang sebarang jawatan tertinggi dalam Umno.

Dia bahkan tidak berada dalam Majlis Tertinggi, walaupun datuknya, Dato Onn Jaafar, adalah pengasas parti itu, dan ayahnya, Tun Hussein Onn, adalah perdana menteri ketiga Malaysia.

Sementara itu, bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak adalah sepupu.

Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah akan bertemu Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi esok.

Hishammuddin masih belum menjawab pertanyaan.

Berita penuh : https://www.thevibes.com/articles/news/30584/hishammuddin-as-dpm-in-preparation-for-muhyiddin-stepping-down

COMMENTS

Wordpress (0)