Gagal ‘scan’ MySejahtera ketika isi minyak akan didenda RM1000 – Polis

Gagal ‘scan’ MySejahtera ketika isi minyak akan didenda RM1000 – Polis

Wajib mendaftar dengan aplikasi MySejahtera ketika mengisi minyak menggunakan kios layan diri di stesen minyak, kata polis.

Menurut China Press, Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, DCP Datuk Mior Faridalathrash Wahid berkata, ketika orang ramai tiba di stesen minyak, mereka diminta untuk mendaftar dengan aplikasi MySejahtera walaupun mereka tidak memasuki kedai serbaneka.

“Sekiranya ada yang tidak mendaftar atau mengimbas, bagaimana polis akan mengesannya jika ada kes Covid-19 di daerah itu?” dia dipetik sebagai berkata.

Mior memberitahu portal itu bahawa stesen minyak adalah ruang awam dengan lalu lintas manusia yang padat.

Dia turut menyebut bahawa wajib juga bagi pengunjung untuk memakai topeng muka, mendaftar untuk mencari jejak kontak, memeriksa suhu mereka dan menggunakan pembersih tangan.

Mior diminta mengulas klip suara viral seorang lelaki yang mendakwa bapanya didenda RM1,000 kerana gagal mendaftarkan diri menggunakan aplikasi MySejahtera sebelum mengisi minyak walaupun memakai topeng muka.

 

Artikel penuh : https://www.malaymail.com/news/malaysia/2020/11/09/police-rm1000-fine-for-failure-to-register-with-mysejahtera-app-when-pumpin