Bukan saja-saja rupanya, ini sebab kenapa pesawat sering dicat dengan warna putih

Kapal terbang sering dicat dengan warna putih atau berwarna terang, dan terdapat beberapa alasan mengapa warna ini dipilih:

Reflektiviti Sinar Matahari: Warna putih memantulkan cahaya matahari dengan lebih baik daripada warna gelap.

Ini membantu mengurangkan penyerapan haba dan menjaga kesejukan di dalam kabin pesawat.

Dengan begitu, pesawat dapat mengurangkan keperluan untuk menggunakan sistem pendinginan yang kuat, menjimatkan tenaga, dan mengurangkan kos operasi.

Menyamar di Udara: Warna putih atau terang juga membuat pesawat lebih sukar dilihat oleh burung atau pesawat lain semasa di udara.

Bukan saja-saja rupanya, ini sebab kenapa pesawat sering dicat dengan warna putih

Ini membantu mengurangkan risiko perlanggaran dengan burung dan mengurangkan kemungkinan insiden di udara.

Visibiliti: Warna putih memberikan visibiliti yang lebih baik terutama semasa waktu malam atau dalam keadaan cuaca yang buruk.

Pesawat yang berwarna terang lebih mudah dikenal pasti oleh pemandu kenderaan darat di lapangan terbang, membantu pengendalian trafik dan keselamatan secara keseluruhan.

Menjaga Cat: Warna putih juga lebih tahan lama dan mudah dirawat berbanding warna gelap. Ia lebih kurang cenderung untuk menunjukkan kesan kotoran, kusam atau tanda-tanda usia. Selain itu, cat putih juga membantu dalam mengekalkan kestabilan suhu dalam pesawat.

Oleh itu, pilihan warna putih bagi kapal terbang bukan sahaja berperanan dalam menjaga keselamatan dan prestasi pesawat, tetapi juga membantu dalam mengekalkan kos operasi dan penjagaan

BACA: “Aku terlanjur dengan suami orang, aku dedah semua bukti dekat isteri dia, pelik isteri dia tenang je, rupa-rupanya..”